11 januari, 2017

Tankar på ett löpband

Eller snarare tankar under ett intervallpass på ett löpband. Det är lite skillnad det.
Eftersom jag är medveten om att alla inte kan ha samma koll på olika träningsmetoder som jag har, så kommer här en kort beskrivning av vad ett intervallpass är för något.

Just det här intervallpasset går ut på att springa fort som bara fan i 30 sekunder och sedan hoppa upp och ställa fötterna på var sin sida av löpbandet och vila, för att ytterligare 30 sekunder senare hoppa på igen. Och så där håller man på 10 gånger, eller tills döden kommer och befriar en.
Vid senaste passet gjorde jag några mentala anteckningar för varje intervall som jag vill att ni tar del av innan ni får för er att motionera:

Intervall 1: Ha! Det där var ju inte ens jobbigt, och bara nio intervaller kvar. Varför bytte jag ens om till träningskläder?
Intervall 2: ”One, two, three, four, we are the Marine Corps!” Hej vad det går! Jag VISSTE att jag kunde lita på min grundkondition som jag byggde upp i årskurs 5.
Intervall 3: Shit vad jag svettas, men så är det ju när man är vältränad, kolla på Foppa till exempel.

Intervall 4: Fast blodsmak och hjärtflimmer? Efter 4 minuter, varav 2 är vila? Kanske har någon infektion eller nåt.
Intervall 5: Syreskulden ringer och vill ha tillbaka sina tre kubikmeter luft som hen lånade ut till intervallerna 1-4.

Intervall 6: Satan i helvete och fan! Och bara halvvägs! Vad är det här för jävla idiotpass, finns det någon som klarar det här ens? Börjar snyfta tyst.
Intervall 7: Nu måste det väl ändå ha gått 30 sekunder va? Jahanehej , bara fyra?

Intervall 8: HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!
Intervall 9: Fullständig panik nu, med fulgråt, snor och våldsamma hostattacker. Det låter också jättemycket när jag andas.

Intervall 10: Ingen känsel från midjan och nedåt, samt från midjan och uppåt. Springer jag fortfarande? Lever jag ens? Får jag någonsin se min familj igen?

…vila, syrgas, hjärtstartare…

30 minuter senare: Ja men det gick väl bra det där? Lite trögt mot slutet kanske, men det var ju trots allt 5 minuters effektiv träning. Borde kanske öka farten till nästa pass?

1 kommentar:

Anonym sa...

Det där ska jag helt klart aldrig ens prova på.. inte för att tanken ens slagit mig men Tack Martin, nu VET jag! Ett riktigt hjärtligt gott skratt fick jag istället! Igen! Tack för det också Martin och kram från mostra di <3